Seglatsen blev härlig över fjorden med "skarp slör från babord halsar" ( sista meningen fick jag lära mig i skipperens cockpit-guide) :- ) och dagens reflektion utgår från när man tar över rodret....
Det är soligt, vind mellan 6- 9 m/s, segel är hissade och och verkar vältrimmade då vi gör ca 7 knop, GPS fungerar perfekt och det är bara att styra mot nästa way point och trots detta är det inte bara bara att styra en skuta!!!
![]() |
En fin dag over Oslofjorden |
Du befinner dig i stort sett ensam på fjorden men ett kryssningsfartyg som genom kikaren uppfattas som en prick i horisonten ena minuten kan ca fyra minuter senare vara en helvetets stor båt som håller samma kurs som du själv har.
Du ser bojar med eller utan flaggor, klot eller kryss som betyder att du har fiskeredskap som ligger på din kurs och då är frågan, vilka är överseglingsbara och vilka är INTE överseglingsbara???
Du upptäcker fiskebåtar som ligger still eller förflyttar sig långsamt och naturligtvis ligger din kurs i linje med fiskebåtens akter och där du kan räkna med att det finns en trål hängande och du vet att du alltid har väjningsplikt för kommersiell trafik.
Du är ouppmärksam 10 sekunder och ett vindkast eller den sjunde vågen som tydligen är större och mer oberäknelig får dig ur kurs....
Vindindikatorn som visar vart vinden kommer ifrån måste du hela tiden ha ett öga på samtidigt som du får kasta ett getöga på GPS för att se att du håller kursen samtidigt som du har koll på horisonten samtidigt som du parerar ett oväntat vindkast samtidigt som du funderar på...........
![]() |
Under segel |
Hur lång tid det rimligen kan ta för en kapten att pissa!!!!
Nä som sagt, det är inte bara bara att styra en skuta......
![]() |
unik botanisk fauna. |
![]() |
Sothis alene på Bolærne |