Etter en litt urolig natt startet vi relativt tidlig på dagens etappe.
Planen er å kjøre ferdig Rhein-Herne kanal som er 45 km lang, og fortsette på
Dortmund - Ems Kanal så langt vi klarer i dag. Så lenge vi ikke ligger bak noen
er vår marsjfart 12 km/t, dersom vi havner bak en lekter må vi ned i 10 km/t og
det virker sakte etter å ha racerkjørt på Rhinen i noen dager.
Vi er jo nå tilbake i Tyskland og slusene er enorme, særlig virker de store
når vi skal sluse oppover. Vi får gleden av å sluse alene i de to første
slusene. Man starter slusingen så å si i mørket og blir slust opp i lyset og
vinden, det blåser rundt 10 ms. i dag. Heldigvis er det medvind og solen titter
frem så dagen starter bra.
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEiCE5_lVMbO0DP9gEEyQ258wwrDKU0TsshpJAVfRUA5Y-E3KwmkiVE1rlLICQUc17pYmIpfEvFm1grFIfN31hj691ykrLIlXJqdX0COQ5wd1d6Tf-e9p0RZht9JscKH6azfHfEtusqHcgc/s1600/IMG_1147.jpg) |
Opp i lyset |
Tyske kanaler virker avslappende på meg, og her klarer jeg fint 12 timers
pass uten å føle oss utslitte. Jeg vet ikke hva det er som gjør de så
hvilsomme, men det kan være ryddigheten og forutsigbarheten i Tysklands kanal system.
Vi ligger begge og hører på den samme Jo Nesbø lydboken mens vi kjører, vi
er nesten i synk med boken og ler nesten på samme tid av de samme tingene. Vi
spiser middag mens autopiloten styrer oss sikk sakk videre. Folk koser seg og
bader i kanalen når vi kjører forbi og de vinker når de ser vi er utlendinger.
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEgRo5gAou-hMPHAUnmoRGln9WB6_QHFzlADwrOGPMKQx4ONASm0ANXd9cKQ2UoUTjVYw93XesxIPHArOVBUeFg-Y8_JJRPWoRCUSJjBH5fDz5Htu5js1AdaXJix1EYIdeYdbQXuy1lGk8o/s1600/IMG_1156.jpg) |
Deilige Tyske kanaler |
Vi peiser på og logger 57nm før vi finner en gratis liggeplass for småfartøy
som Tyskerne er så vennlige å lage langs sine kanaler. Vi var innom en
gjestehavn for å sjekke forholdene, men vi ble kvalme bare ved synet av alle de
tettpakkede båtene, de lå som bøker i et overfylt bibliotek, så vi fortsatte
uten og egentlig å ha noe mer konkret i sikte. Noe dukker alltid opp, og veldig
ofte er det mye bedre enn det man først hadde planlagt. Liggeplassen vi finner
i Schemedehausen er stille, rolig og langt utenfor allfarvei. Vi rigger oss til
med ankerpils og feirer kjørelengden og at vi kom forbi alle sluser i dag. Det
gjør at vi i morgen kan kjøre uten å måtte sluse en eneste gang.
Når jeg er i gang med å nevne kjekke, for ikke å si uunnværlig ting å ha i
båten så har jeg ikke nevnt kikkert. Vi kjøpte en ny kikkert på Clas Ohlson før
vi dro, men øyemuslingen ramlet av etter bare noen uker. Kikker er veldig
praktisk i båt, særlig når en er over 50 og går under navnet skarpøye og den
andre nærmer seg 50 og nekter å tro det. Kikkerten fungerer nå som monokkel og
noen ganger som kikkert, litt avhengig av hvor mye fukt som har kommet inn i
den manglende øyemuslingen. Det er ikke sløsing med penger å investere i to
kikkerter i båten, noe vi antagelig kommer til å gjøre med det første.
God natt.