Vi strekker på øynene i 9 tiden, og registrerer at regnet trommer på dekket. Vi bestemmer oss, via telepati, at vi sover litt til. Ved 10.30 tiden regner det fremdeles, men kaffesuget var så stort at en gikk opp å satte på kaffe.
![]() |
Kaptein tannløs |
Mittelland kanalen, som vi nå er på, går helt fra Dortmund-Ems Kanal til Elbe ved Magdeburg og er 325 km lang. Heldigvis er det bare to sluser.
Heldigvis startet vi ved 233 km, og siden vi kjører med strømmen så telles kilometerene nedover. Hver hundrede meter står en påle i bakken og forteller nøyaktig hvor langt du har kommet. Vi gjør unna ca. 60 km. og vi overnatter ved slusen etter å ha ringt de opp og forklart på gebrokkent tysk/engelsk at vi ønsker å ligge her til i morgen før vi sluser. Takk gud for en tysker som forstod hva jeg sa, for vi var ikke særlig klare for å sluse 15 meter nå på kvelden.
Heldigvis startet vi ved 233 km, og siden vi kjører med strømmen så telles kilometerene nedover. Hver hundrede meter står en påle i bakken og forteller nøyaktig hvor langt du har kommet. Vi gjør unna ca. 60 km. og vi overnatter ved slusen etter å ha ringt de opp og forklart på gebrokkent tysk/engelsk at vi ønsker å ligge her til i morgen før vi sluser. Takk gud for en tysker som forstod hva jeg sa, for vi var ikke særlig klare for å sluse 15 meter nå på kvelden.
Matrosen styrer skuta i fine omgivelser |
![]() |
Et lite kullkrafteverk der ja |
Noen sa "hva om vi får motorstopp her ute....?"
Så tenkte vi på noe annet...
Hva skjer om man sovner bak roret? Svaret dukket opp rundt neste sving.
Hva skjer om man sovner bak roret? Svaret dukket opp rundt neste sving.
Det blir lasagne og øl til kvelds, begge er kapteinens favoritter, bortsett fra matrosen da selvsagt. Det regner fremdeles, men det er varmt og godt under dekk med varmeren på. I går satt vi i shorts og dusjet ute på dekk, i dag var det topplue og regnfrakk.