Haren Ems yatchhafen
Sol varmt och krusning på vattenytan.
Vi är nöjda med vårt uppehåll i Haren. En djup hamn vilket är ovanligt, fräscha toaletter och duschar och inte minst färska frallor till frukosten. Och vi är nöjda att kasta loss igen. Det är märkligt, men det känns i hela kroppen när det är dags att ge sig iväg.
Vikingarna var ju ett resande folk;)
![]() |
Oväder på gång? |
Efter sista slussen, Herbrum, är geografin runt kanalen helt annorlunda och inte särskilt vackert. Doften av honung har ersatts av stanken från industri och vattnet är brunt och fullt av slam.
![]() |
Strömmen är ökande |
Och här kommer ett passande ordspråk från min man:
Det är bara de dumma som inte är rädda, och vi känner ingen fruktan alls.
Vi sitter båda och funderar på hur man hanterar förtöjningar när man skall ta hänsyn till tidvatten. Det är ju en sak om det finns flytbryggor... Men om det inte finns det?
Går man upp och förtöjer om eller låter man helt enkelt båten stå lutande med kölen fast i leran. Vi är båda överens om att vi bör försöka komma oss in på kanalerna igen så vi slipper utforska detta idag.
Vad jag inte visste då var också att maken satt och funderade på följande:
"Hva hvis strømmen blir for sterk? Vi hadde ikke sjekket hvor sterk den kunne bli i dette området, bare at forskjellen mellom flo og fjære kunne være 4 meter. Dersom strømmen hadde blitt, tja 7-8 knop, så hadde vi ikke hatt særlig styring på båten, tror jeg...? Hva om sealock er stengt, og vi kommer i 17 km/t eller mer, og vi må snu båten i den trange elven? Vel, slike problemer hører de uheldige til, og vi er ikke av den typen, tror vi."
"Hva hvis strømmen blir for sterk? Vi hadde ikke sjekket hvor sterk den kunne bli i dette området, bare at forskjellen mellom flo og fjære kunne være 4 meter. Dersom strømmen hadde blitt, tja 7-8 knop, så hadde vi ikke hatt særlig styring på båten, tror jeg...? Hva om sealock er stengt, og vi kommer i 17 km/t eller mer, og vi må snu båten i den trange elven? Vel, slike problemer hører de uheldige til, og vi er ikke av den typen, tror vi."
![]() |
Sealock är lyckligtvis öppen |
Havet vid Emden är också starkt trafikerad med lastfartyg, mudderfartyg, cruisare och segelbåtar och separationsleder där vi känner oss som hemma. :)
18.02 meddelar Comvig att vi är i Holland!!
En polisbåt kommer upp jämnsides med oss och undrar vart vi är på väg och vart vi kommer ifrån och önskar oss sedan en fortsatt god tur! :-D
Vid den första slussen i Nederländerna har vi ingen aning om vi ska slussa upp eller ner. Inte ens när vi slussat färdigt vet vi om vi slussade upp eller ner men det handlande max 5 cm och vi hade sällskap av polisen.
Och att höra en tillsägelse
"The swedish sailboat, please move forward"
på klockren engelska där vi omedelbart fattade galoppen var härligt!!
Efter en lång dag lägger vi till kaj på Abel tasmans marina i byn Delfzijl. Det är trångt som fan med vi får god hjälp av vänlig hamnkapten och hjälpsamma händer.
Idag har vi färdats på kanaler, älvar, hav och slutligen kanaler igen, sammanlagt 10,9 mil eller ca 59 sjömil.
Dagens etapp |
I byn är det ta mig tusan festival men denna gången hoppar vi över festyran och efter en öl och en pizza är det en väldigt trött besättning som knoppar in och Zzzzzzzz.....