![]() |
't Bassin |
Det er alltid litt som skal gjøres og i dag står følgende på agendaen:
![]() |
Rosa mann som kveler en rød svane |
Done!
Vi har montert et solpanel før vi dro, sammen med dette monterte jeg en regulator som styrer strømmen fra panelet og inn på batteriet. Denne kontrolleren har et uttak for forbruk også samtidig som den lader batteriet. Tanken er at vi kan få ladet f.eks. mobiltelefoner under seilas uten å belaste batteriet. For at dette skal bli mulig må jeg montere et 12v uttak til lighterplugg. Done!
![]() |
Kjøkkenklut på hjul |
Done!
På dørken ser jeg at det er hybelkaniner her og der, så jeg tar den ny innkjøpte støvsugeren og koster det sammen i en haug. Ja, den har ikke rare sugeevnen den støvsugeren til 10 Euro, den støver mer enn den suger.
Done!
Og sånn går no dagen..
Jeg koker litt kaffe siden skarpøye sikkert er sliten og kaffetørst etter en lang dag med å finne en frisør. Når hun endelig kommer med sitt nylakkerte hår ser hun ikke et dugg sliten eller kaffetørst ut. Nei da, hun fant den mest eksklusive salongen i Maastricht hvor belgisk kaffe i gullkopp med liten kake inngikk i klippingen....hvor mye kost.....glem det, jeg vil ikke høre det, men fin ble hun :)
Vi sykler rundt på måfå for å bli litt kjent i byen og finner mange fine plasser. Sentrum er også delt i to av elven Maas som vi for tiden seiler på. Vi sliter som vanlig med å finne en matvarebutikk og etter å ha sett ørten butikker som bare selger sjampo så finner vi en bortgjemt matbutikk og ølen er sikret.
![]() |
Skarpøye ser etter om det er klart |
I morgen skal vi sluse ut fra 't Bassin og kjøre på Maas frem til Liege i Belgia. Men før vi kommer så lang må vi merkelig nok klarere båten inn i Belgia, og få en Cruising permit et såkalt MET-nummer, byråkratiet lenge leve. Her er det nok mange strenge menn men nypressede uniformer som skal se alvorlige ut,
før vi får lov til å seile videre. Noen Euro i "gave" skulle hjelpe på humøret ifølge en guide vi har lest. Vi får se i morgen om det er nødvendig, når de ser en Svensk båt så tenker de vel at her blir det ikke stort.
PS.
Vedrørende skarpøyes kritiske blogg fra i går, så må kapteinen til sitt forsvar si at det er en kapteins plikt å se velstelt ut. At det dukker opp bagatellmessige hindringer underveis skal ikke hindre den daglige rutinen. En tømmerstokk i vannet kan man ikke forlange at en kaptein skal se mens han utfører den vanskelige styringen av skipet. Det en kapteins rettighet å være spontan i valg av hvilken side han ønsker å legge til med, skarpøye burde kunne lese situasjonen på forhånd, hva skal man ellers med en matros/utkikk.
God natt.