![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEghnD2VddEUyyobCAMH5ELC_5WOHHQfdOcPd4Cp1PlT1-Y2HODQh2q_5kyT1Q6gsXlW2HtPGCw-sq35mkfxP7dysi2LgNBDaXSvLH90J9Ego8uos99BpMSvobQC9bzlmsDovCs5rK0U49o/s1600/IMG_1154.jpg) |
Hva er i luken tro? |
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEhHs6bJpEotTvkFAFLrqUZJ3-yQFFgLPRIxsF46C6LaTE-ZnTiHLa0WaC5A_xhkkoQI4tfAYjhQlRrbTcZxXTO_8-bFZJpte1enfLjP-TrK-bPpRVybBhMAbpneYutuyddc8-2wue7_doA/s1600/IMG_1158.jpg) |
Engel og soldater |
Det er regn og atter regn
meldt på Yr, og nå stemmer det dessverre godt. Etter en ny tur hos tannlegen,
der det ble trukket en ny tannflis fra kapteinens snart tannløse munn, så
topper vi vanntanken og kaster loss. Vi vinker adjø til Katinka som har vært vår
Svenske nabo i noen dager. Åse er på dekk og sjekker høyden på broa, det står
at den er 3 meter, men dette er Frankrike og det går fint selv om vår høyde er
3,14m.
Vi har fått med Skarpøye
jr. på båten, hun har ikke fått et eget navn eller egne oppgaver på båten, det
er ikke enkelt å tildele oppgaver siden hun er tredje generasjons landkrabbe.
Vi cruiser selvsikre nedover til første sluse for i dag uvitende om problemene
som venter. Det er en båt i slusa og vi forsøker å kjøre inn, men vi finner
ingenting og binde tauene i. Sluseveggene er høye og stigen er opptatt så vi
bakker ut og venter til han er ferdig. Vi opptager en høy stige før
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEhm0672kP248LEPb51HGqKc6VKvnrzbynmBUCFKrDz5FBVpON-V4IO1mLzvt48WH3UgIh7gD0QUl8Ub6YJip6u9q9hzO2_EEq8lOwpG4UPQOjundmngsaPNMaDA2IKKN1_RL965us0ukzs/s1600/IMG_1162.jpg) |
Skarpøye prøver stigen |
slusen, vi
velger å slippe av skarpøye slik at hun kan klatre opp og hjelpe oss med tauene
når vi slipper inn i slusa. Skarpøye er midtveis i stigen da høydeskrekken
setter sitt klamme tak over henne, og hun blir stående. Jeg må manøvrere båten
tilbake til stigen og skarpøye kommer seg skjelvende ned i båten igjen. Vi
forsøker med Skarpøye jr. som i mangel på godt omdømme klatrer helt opp på
første forsøk, bravo! Hennes navn på Sothis blir "Evel Kinevel" det
er bare å gratulere.
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEhXHaL10-oLvwZbIlfqwvS1DT-fkSCUusqLZPcohVxJiWx3M4b0DZc4s5vRQoxAp-f0ODviHdqNHLMwmg7vfGJszwxSAh-i6m9VgnbC-wM4BD0K2p2PSUKp4k7alz6e6zv6dKSqnupcqJ4/s1600/IMG_0740.jpg) |
Evel Kinevel |
Slusen har nå slått seg
vrang og vi har fått 2 røde lys noe som betyr at slusen er kaputt. Evel Kinevel
trår til og til tross for sin fraværende Fransk tilkaller hun hjelp over
callingsystemet slik at det kommer noen å fikser feilen. Vi kommer oss inn og
får unnagjort denne slusen som ikke ville slippe oss videre på vår ferd.
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEj84RT3GjhMmrSg-qnbFa5TafNgXhHun1XHYkSwxMSe4l6saX7c-uhe4-VuAOyVQH1Lezux6ps-XozGJph4RXer22ePybR5EWtValNSFB7c85YSZAPSPU1owP9JPewLJEEbG6v_xFVpHIA/s1600/IMG_1159.jpg) |
Vannfylling selvsagt |
Vi tar av til høyre og
inn på Canal des Ardennes som vi skal følge frem til Canal de l'Aisne a la
Marne som tar oss til bla. Reims og Champagne. I Point a Bar får vi grønt lys
og vi fortsetter rundt svingen og bråstopp! Det står en lekter fast i døra på
slusa og vi må legge til på siden. Det viser seg at den ikke sitter fast selv
om det ser slik ut, den fyller bare vann på Fransk vis. Vi finner ingen ledig
plass i Point a Bar og fortsetter innover i villmarken, Evel Kinevel har sovnet
etter dagens strabaser, livet på kanalene er hardt for landkrabber. Vi
bestemmer oss for å forsøke en overnatting langs kanalkanten. Den tidligere båtshake
som nå er degradert til kosteskaft blir delt i to og spisset slik at skarpøye
kan banke de ned i kanalkanten med hammeren. Håpet er at vi kan fortøye i
disse. Vi gjør et forsøk, men blir ikke helt fornøyde og kjører videre. Vi
finner ikke flere plasser, men nå er slusene stengt for kvelden og må legge
til. Vi kjører inn i søla og binder oss fast i et tre og stanga der mottageren
til vår fjernkontroll står montert. Nå må vi opp før det blir kork i kanalen
:()
God natt.