lørdag 24. mai 2014

Dag 24- Den stora slussar dagen

Lübeck, Hansa marina
Sol och lite moln
Vindstilla
Varmt

Då var vi klara för att lämna Lübeck för denna gången. Väldigt fin och trevlig stad och Hansa dagarna har ju inte gjort intrycket sämre.


 

 

Dagens preliminära hamn är Mölln och vi har ca 26 km dit på Elbe-Lübeck kanalen. Nu räknar vi inte nautiska mil utan kilometer. Kanalen är totalt 67 km lång, har en segelhöjd på 4,4 meter och ett max djupgående på 2 meter. 

Innan avgång mäter vi båtens totala höjd eftersom många broar och tunnlar har en maxhöjd. Den lägsta bron som inte är öppningsbar skall ha en höjd på 3,5 meter och båtens totala höjd om vi plockar ner wi-fi antennen är 3,14 m över vattenytan. 

Idag är det också dags för den första slussardagen och förhoppningsvis inte den sista! ;) 

Varken jag eller kaptenen ombord har slussat tidigare. Man kan kanske tycka att vi skulle vi övat någon gång tidigare men det har vi inte, och nu är det så. 
Eftersom jag fungerar på mitt sätt har jag förkovrat mig i slussningens sköna konst via teorin.


Kanalfararen Per Abrahamsson utmärkta blogg börjar sitt avsnitt om slussning på följande sätt: 
"Rädslan för slussar är enligt min mening överdriven. Visst förekommer det en del problem, men normalt går det lugnt och stillsamt till. Genom att vara väl förberedd och inte slappna av kan man undvika många problem"
Sedan försätter han med att nogsamt beskriva vad som kan gå åt helvete!!

Det finns nämligen inte bara en slags sluss och ett slussystem i Europa. 

Vissa slussar är bemannade där man ropar upp slussen via VHF. Här gäller det att ha koll på vilken riktning kanalen rinner och om man skall slussar upp eller slussas ner. Det är också en fördel om man förstår språket! 
Andra slussar är manuella och skall väl skötas av matrosen antar jag. 
Ibland öppnas slussar via dektektor som man skall visa upp sig för, och andra gånger skall man vrida på en stång ett kvarts varv för att få slussöppning. Tydligen finns stången någonstans i kanalen innan slussen ? Väl inne i slussen skall en blå stång vridas medan den röda stången är en nödstång som avbryter slussningen. 
Ibland hakar visst slussar upp sig och då får man ringa efter en sluss reparatör. 
Vissa slussar är enorma bassänger och man slussas upp eller ner mellan 30 och 50 meter medan andra slussar har en höjdskillnad på 20 cm.

Idag är det i alla fall dags, idag skall det slussas!!

Balsam for själen
Efter ca en timmen stilla motorgång genom lummiga och slingrande omgivningar förvarnas matrosen att göra sig redo för kapten har noterat att den första slussen är på G.......
Federbrädan monteras, tack pappa :) och rep läggs ut både för och akterut på styrbord och babord sida och vi glider sakta närmare och närmare......

Klockan är 13.05 och vi har precis passerat vår första sluss!!!! Tjohooo!!
Sluss 2 check
Sluss 3 check
Sluss 4 check
Sluss 5 check

Anländer till Mölln men vi bestämmer oss för att köra ett tag till så Mölln får vänta denna gången. Vi hamnar slutligen i en pittoresk liten gästhamn i närheten av byn Guster. Tom finner en grekisk restaurang på gångavstånd som serverade en riktigt god grekisk middag med souvilaki, tzatziki , saganaki och en kall öl. 
Ett glas kallt rieslingvin avslutar kvällen på skutan.




Här körde vi in, vem skulle tro att det var möjligt

Gillar läget!