onsdag 2. juli 2014

Dag 63 - Bye bye Belgia


Piraten øver seg før han bomber kapteinen
Dinant relativ morgen (dvs. lunch for normale mennesker), piraten er først oppe og vekker kapteinen. Skarpøye får sove en stund til. Vi kjører den korte veien til neste sluse, og der ligger allerede de to båter som vi sluset sammen med i går. Jeg lurer på om slusevaktene ser oss på AIS og holder portene åpne. Vi kom i hvert fall med og fortsetter å sluse sammen med to hyggelige Nederlandske båtene. Vi stopper til og med på samme bensinstasjon der vi fyller diesel og de bytter gassflasker. Vi får et lite uventet opphold da en av slusene er kaputt, litt som resten av Belgia altså. Piraten står på dekk og lager såpebobler som han forsøker å bombardere kapteinens utsikt med. Det blir også matet gås, men i dag må de jobbe siden vi kjører mens piraten hiver ut mat

Neste sluse er den siste i Belgia før vi kommer inn i Frankrike. Vi har lest at vi skal utklarere i denne slusen, men det stemmer ikke, de vil ikke ha våre papirer og ber oss fortsette til den Franske siden. I den Franske slusen kommer slusevakten rundt til alle båtene og hjelper til med å feste tauene, det var jo service. Kapteinen nyser plutselig et par ganger, slik service er ofte forbundet med kostnader, og kostnader får kapteinen til å nyse.

Jepp, før vi slipper ut av denne slusen må i betale for oppholdet, et opphold som vi enda ikke har hatt, det er den første betalingen til nå. Og det skal betales på forskudd, kan vi få refusjon dersom vi er misfornøyde? Jeg sender skarpøye ut på oppdrag med å fikse betalingen slik at vi kan slippe ut av slusen. Av en eller annen grunn får hun med seg kapteinens lommebok. Man sender vanligvis ikke skatten av gårde med svaksynte matroser, men nå skjedde nå dette. Vel, på kontoret får skarpøye vite at prisen er 137 EUR for 30 reisedager på de Franske kanaler. Skarpøye, som er den hun er, blar opp 150kr. Vaktene ser uforstående på skarpøye, men hun er bestemt. Se her!, en hundrelapp og en femtilapp, mens hun vifter med pengene. EURO sier slusevakten bestemt, og da opptager skarpøye, som ikke har på brillene, at det er Norske kroner hun forsøker å påtvinge de Franske myndigheter. Skarpøye river opp noen Euro og smiler sitt beste hafenmaistersmil, jeg har en følelse at vi kan få brukt for det smilet i Frankrike.

Piraten i arbeid
Så nå er vi i Frankrike, vi får tildelt en lapp som vi skal ha synlig på ruta og en fjernkontroll som vi skal operere slusene med. Vi legger til i en liten koselig by som heter Givet. Vi får vite at i morgen skal vi kjøre båten inn i en trang tunnel, 535m lang en visstnok, og at lys er kjekt å ha, det skal også være lurt og holde god avstand til båten foran da tunnelen er ganske trang og propellstrøm er ikke noe særlig å slite med i mørket. Min første tanke er et skarpøye bør ta den første styreøkten i morgen med tanke på at dette sikkert er god trening. Jeg mener, hvor ofte kjører man i en trang, lang og mørk tunnel med båten? Skarpøye er ikke bare høyderedd, men også lettere klaustrofobisk anlagt så dette bli bra!

Vi får vasket en vask i Givet før kvelden legger sin varme hånd over Sothis. I dag har det vært VARMT.

Dagens rute

God natt!