onsdag 28. mai 2014

Dag-28 Only soup for the captain!


Tilläggningsplats inför slussning till Hannover 
Regn regn och åter regn

Kapten insisterade på att väckarklockan skulle ställas klockan sju vilket var första gången på en månad och det var ingen rolig upplevelse. Han vill hålla sig väl med slusspersonalen och slippa bli väckt av ett bröl från den högtalaranläggning som är belägen precis framför fören. 

Slussen framför oss är 220 x 12 meter och vi ska slussas ner ca 16 meter. Ser verkligen fram emot dagens slussning och hoppas att vi får sällskap av två  stora läktrar...Not!

Men som alla vet, man skall vara försiktig vad man önskar sig, två stora läktrar blir vårt sällskap i slussen!

Vi skall alltså slussa neråt 16 meter och vi upptäcker när vi väl är inne i slussen att det inte finns flytande pollare vilket i praktiken innebär att vi behöver minst 16 x 2 x 2 meter rep för att klara oss. Alltså 64 meter rep.....minst. 
Vi räknar snabbt efter och vi har i alla fall 15 meter x 2 och 12 meter x 3  = 66 meter rejäla rep och några meter annat tåg. Detta måste räcka...eller?
I praktiken innebär detta att en av oss har 2 rep och den andre har 3 och under pågående slussning måste matrosen  snabbt finna ett extra rep till kapten så att han inte blir hängande i en repända på slussväggen.

Att under pågående slussning dessutom börja knyta ihop två eller tre rep med en knop som måste hålla medan båten sänks och repet i handen börjar bli en liten repstump är lite stressande, minst sagt! 

Det är en ganska märklig upplevelse att hissas ner i ett betongutrymme med lodräta, leriga och slippriga väggar och bara hoppas på att rep räcker och knopar håller. Ingen plats för klaustrofobiska idéer och tankar. 
Här är det också på sin plats att informera om att ett rep blir kvar i slussen och det är inte min knop som går upp.....

Under pågående slussning får jag plötsligt se en ung man på en av läktarna som tar upp en mobil och tar ett kort på oss. Anledningen till detta måste ju vara att han verkligen ville dokumentera vårt sätt att slussa för att kunna använda fotot i någon undervisningssituation. Jag och kapten är bara lite undrande vilket kapitel vår slussning kommer att hamna i.... 
Så här går en perfekt slussning till eller..... gör för fan inte så här!!!

Nåja.... Vi överlever slussningen och nu har vi andra viktigare saker på agendan.
Kapten har bitit sönder en tand och har googlat fram en tandläkare i Hannover som vi skall försöka hitta fram till. 

Här är vi nu (den röda är oss).
Vi har tur i oturen och hittar en gästhamn mitt i Hannover med diesel och en gästbrygga som är tillräckligt djup för oss. Att hafenmaister dessutom är en engelsktalande trevligt prick som inte verkar ta illa upp när matrosen sprutar diskmedel i hamnen för att kamouflera dieselrosorna som breder ut sig, gör ju saken inte sämre. Vår hafenmaister som också har en bakgrund som marinofficer, är dessutom en riklig informationskälla gällande priser, biljetter och kommunikationsmöjligheter till city.

Efter uppvärmd lasange till lunch bär det iväg. Vi åker buss och tunnelbana och hittar vår tandläkare från Google världen och vi är på plats 3 minuter efter avtalad tid. Efter sedvanlig frågeformulär gällande kaptens hälsotillstånd och eventuella tandvårdsrädsla plus lite annat pappersarbete som tillkommer på grund av nationalitet försvinner han in till tandläkaren. Tycker allt lite synd om honom. 

Ai ai ai..
Kapten har otur, tanden är knäckt mitt itu men den bastanta kvinnliga tandläkaren uppger att hon inte kommer att jobba " by the book" utan försöka rädda tanden. Under besöket har halva tanden tagits bort, nerven avlägsnats och ett provisoriskt bandage har lagt på. Ingen mat eller dryck på minst en timme. En återbesökstid bokas först på måndag då det tydligen är långhelg i Tyskland. Kaptens enda kommentar var "Det er bare å bite tenna sammen" eller.....

Det är bara att gilla läget och undersöka vad Hannover har att erbjuda oss och jag tror minsann att molntäcket börjar spricka upp igen:)