mandag 26. mai 2014

Dag 26- No schleuse for you


Uelzen
Sol, varmt och vindpustar


Vaknar som vanligt när kropp och själ verkar fått tillräckligt med sömn, och idag närmare halv tio :-)

Idag skall vi utforska byn Uelzen som tydligen skall ha en spektakulär järnvägsstation. Vi måste också bunkra för det ekar tomt i kylskåpet och vi ska försöka charma oss till lite diesel på ett industriområde där de tydligen skall ha en pump. Det är jag som skall få detta uppdrag och tydligen är det kombinationen svensk kvinnlig matros som kapten tror skall fungera! ;-)



Trampar iväg till byn och tar oss en titt på Uelzens Bahnhof som verkligen är en vacker byggnad och helt självförsörjande med hjälp av solpaneler på hela taket. Stationen har utformats av konstnären Friedensriech Hundertwasser. Fantastiska färger och former i organiska och återvunna material. 

Kapten gillar de kvinnliga formerna






Styr kursen vidare mot matvarubutiken där utbudet är så stort att vi båda blir alldeles vimmelkantig och svettiga. Vi är helt enig i att  fortsättningsvis hålla oss till mindre butiker och mindre valmöjligheter!

På vägen ut stoppar vi upp hela kassakön för att vi missat väga alla grönsaker och frukt, därefter blir vi blir stoppade av polisen för att vi cyklar på fel sida och sedan cyklar vi vilse på väg hem med minst 20 kilos ryggsäckar hängande på våra axlar vilket förankrar baken ordentligt i sadeln! Aj! 
Det verkar som vi klarar oss bättre på kanalerna än på land, dags att kasta loss igen!

Någon charmoffensiv gällande diesel slipper matrosen utsätta sig för då vi inte sett till någon människa på kajen och än mindre någon dieselpump. 
Vi tömmer istället våra dieselkannor med trattar med sil och diskmedel i högsta hugg då man är otroligt nitiska när det gäller dieselutsläpp i Tyskland. 

Vi nästa sluss skall vi slussas uppåt 26 meter! Denna gången får vi vänta på kommande läkter och när den passerat startar vi upp motorn och gör oss beredda att köra in i slussen..........
Vi har visserligen noterat en skylt med texten: 
 "Bitte zur schleusung anmelden und Lautsprecher durchage beachten" vilket Google översätter till
" Observera  inloggning till smuggling och högtalare durchage"  
men detta gör oss inte mycket klokare?!?

Via dånande tyska över högtalare förstår vi dock snabbt att detta intiativ inte uppskattas!!! "No schleuse for you"!
En ordström på irriterad tyska får oss förstå att vi ska ligga still och vänta på nya order! 

Nåväl, väl inne i slussen har vi båda fullt sjå med att hålla båten intill slussväggen. Vattnet virvlar och  propellerströmmen från läktern när den skall ut ur slussen, kan få båten att svänga ut med fören och hamna på tvärs i en sluss och DET  är inte någon av mina mål på denna resa. Det verkar dock som om slusspersonalen ser att vi sliter för slussningen avbryts en kort stund och det tackar vi särskilt för! Jag får en chans att få in fören närmare slussväggen och kapten håller med hjälp av båtshaken, aktern på plats.



Efter slussningen lägger sig lugnet ombord igen och det lummiga landskapet glider förbi mil efter mil.....

Vår natthamn blir där Elbe Seiten kanalen övergår till Mittelland kanal.