mandag 9. juni 2014

Dag 40 - Kanal, flod, hav och tillbaka till kanalerna


Haren Ems yatchhafen 
Sol varmt och krusning på vattenytan.

Vi är nöjda med vårt uppehåll i Haren. En djup hamn vilket är ovanligt, fräscha toaletter och duschar och inte minst färska frallor till frukosten. Och vi är nöjda att kasta loss igen. Det är märkligt, men det känns i hela kroppen när det är dags att ge sig iväg. 
Vikingarna var ju ett resande folk;)

Oväder på gång?
 Kanalerna har ändrat karaktär under dagens färd. Det doftar fortfarande honung och stundtals gödsel men kanalkanterna är inte så ansande som tidigare.
Efter sista slussen, Herbrum, är geografin runt kanalen helt annorlunda och inte särskilt vackert. Doften av honung har ersatts av stanken från industri och vattnet är brunt och fullt av slam.
Strömmen är ökande
Vi gör närmare 10 knop eller 17,4 km i timmen och det är väldigt strömt. Vi väntar in tidvattnet vid 18 tiden då det kommer att bli ebb. Vi har inte funnit något uppgift om lägsta djup, noterar också att vi inte ser några andra båtar som färdas åt vårt håll......Hmm....











Och här kommer ett passande ordspråk från min man: 
Det är bara de dumma som inte är rädda, och vi känner ingen fruktan alls.


Vi sitter båda och funderar på hur man hanterar förtöjningar när man skall ta hänsyn till tidvatten. Det är ju en sak om det finns flytbryggor... Men om det inte finns det?
Går man upp och förtöjer om eller låter man helt enkelt  båten stå lutande med kölen fast i leran. Vi är båda överens om att vi bör försöka komma oss in på kanalerna igen så vi slipper utforska detta idag. 

Vad jag inte visste då var också att maken satt och funderade på följande:

"Hva hvis strømmen blir for sterk? Vi hadde ikke sjekket hvor sterk den kunne bli i dette området, bare at forskjellen mellom flo og fjære kunne være 4 meter. Dersom strømmen hadde blitt, tja 7-8 knop, så hadde vi ikke hatt særlig styring på båten, tror jeg...? Hva om sealock er stengt, og vi kommer i 17 km/t eller mer, og vi må snu båten i den trange elven? Vel, slike problemer hører de  uheldige til, og vi er ikke av den typen, tror vi."

Sealock är lyckligtvis öppen
Vi känner doften av havet när vi passerar den stora sealocken och närmar oss Emden. Det är fuktigare i luften och det doftar salt och blålera. Det slår mig också att det glittrar på havet, ett glitter som du inte ser i kanalerna. 

Havet vid Emden är också starkt trafikerad med lastfartyg, mudderfartyg, cruisare och segelbåtar och separationsleder där vi känner oss som hemma. :) 
18.02 meddelar Comvig att vi är i Holland!!
En polisbåt kommer upp jämnsides med oss och undrar vart vi är på väg och vart vi kommer ifrån och önskar oss sedan en fortsatt god tur! :-D 

Vid den första slussen i Nederländerna har vi  ingen aning om vi ska slussa upp eller ner. Inte ens när vi slussat färdigt vet vi om vi slussade upp eller ner men det handlande max 5 cm och vi hade sällskap av polisen. 
Och att höra en tillsägelse 
"The swedish sailboat, please move forward"
på klockren engelska där vi omedelbart fattade galoppen var härligt!!

Efter en lång dag lägger vi till kaj på Abel tasmans marina i byn Delfzijl. Det är trångt som fan med vi får god hjälp av vänlig hamnkapten och hjälpsamma händer. 
Idag har vi färdats på kanaler, älvar, hav och slutligen kanaler igen, sammanlagt 10,9 mil eller ca 59 sjömil.

Dagens etapp

I byn är det ta mig tusan festival men denna gången hoppar vi över festyran och efter en öl och en pizza är det en väldigt trött besättning som knoppar in och Zzzzzzzz.....