lørdag 31. mai 2014

Dag 31 - Hannover dag 5

Når vi ligger på et sted i mer enn 1 dag så føler vi oss omtrent bosatte. Vi kaller oss nå kjent i Hannover sentrum og Nordring hvor båten ligger. Med "kjent" så mener vi at vi finner frem sånn cirka fra A til B uten for mye besvær, men vi er langt fra å bli en guide, bare så det er sagt. 

I dag var vi ikke helt i slag noen av oss, så vi bestemte oss for å droppe markedet og heller ta en kort tur i nærområdet. Jeg hadde fått informasjon fra Hafenmaister om en butikk som hadde litt båtutstyr. I den siste slusen mistet vi et tau grunnet en dårlig knute (matrosen skylder på kapteinen), vi var jo nødt til å skjøte omtrent alle tau vi hadde siden slusen var så dyp og den hadde ikke flytende festepunkter. Derfor har vi bestemt oss for å kjøpe et langt tau på 40 meter til bruk i slike situasjoner. Tau er jo ikke bortkastet i båt uansett.

Vi føler fremdeles ikke at vi har 100% kontroll inne i slusene siden det er så mange forskjellige typer. Slusene er beregnet på store båter og siden båten vår er så kort sammenlignet med en lekter finner vi som regel bare ett festepunkt å feste tauet i. Feste nr. 2 er som regel for langt bort slik at vi ikke rekker frem dit. Løsningen til nå har vært å finne en stige eller noe annet som jeg kan holde fast i, enten med båtshaken eller et tau, men det er en veldig dårlig og tilfeldig løsning. Vi er mest redde for at baugen skal stikke av utover og dermed presser akterenden med solpanelet inn mot sluseveggen, og det ønsker vi ikke. Vel, 40 meter nytt tau er innkjøpt så får vi se om vi får brukt dette til de dypeste slusene.

Planen for neste sluse er å benytte et tau i baugen festet lengst bort fra sluseveggen, og et tau festet i genuavinsjen. Vi føler at genuavinsjen er mer riktig plassert en det midtre kryssholdt, så får vi se om vi blir drivende rundt i slusen, eller om vi ligger pent. Men, den største bekymringen ifbm. slusing er fremdeles at vi ikke er så flinke til å snakke tysk, og slik ruten nå ser ut blir det mye av det fremover....hjeeeelp!

For å komme oss til Amsterdam fra her vi er nå så har vi tre ulike ruter å velge i. Før vi kan velge rute så må vi kjøre ferdig Mittelland kanal, og den har vi 16 mil igjen av å kjøre. 

De to første alternativene er sydgående ruter som er ganske like:

Alt 1.
Mittelland kanal.                   164km.         0 sluser                 
Syd Dortmund-Ems Kanal     92,9km.      1 sluse
Rhein-Herne Kanal                49km.          5 sluser
Rhein to Netherland               80,5km.      0 sluser
Totalt:                                   386,4km.      6 sluser

Alt 2.
Mittelland kanal.                    164km.         0 sluser 
Syd Dortmund-Ems Kanal.     87,1km.      1 sluse
Wesel-Datteln Kanal.              60km.          6 sluser
Rhein to Netherland.               52,5km.       0 sluser
Totalt:                                   363,6km.        7 sluser

Alt 3. 
Mittelland kanal.                          164km.        0 sluser 
Nord Dortmund-Ems til Emden 158,1km.   14 sluser
Totalt:                                           322,1km.   14 sluser

Alternativ 3 frister mest selv om den har flest sluser, men vi er litt i tvil om dybden på siste del av veien til Emden, og det er noe vi må undersøke før vi setter kursen dit. I alternativ 3 får vi med oss hele Nederland fra Delfzijl og det skal være en fin tur.

Til å ligge fortøyd mitt på en motorvei hvor båttransport passerer bare på noen meters avstand så er det veldig rolig her, lektere glir forbi og lager omtrent ikke bølger selv om de flytter på en god del vann når de passerer. De verste bølge-generalene er fritidsbåter som passerer, ikke ulikt en sommerdag hjemme.

Ser du Sothis?

Vi har hørt om baugbølgen til lektere, og hvor vrien den er å passerer dersom man skal kjøre forbi. Dette har vi forsøk allerede på en lekter som kjørte i 8 kmt. Vår båt går lett i 13 km/t. men når vi kom frem til baugbølgen så sank hastigheten vår til 9 km/t. helt til vi hadde passert baugen på lekteren, noe som gjør at en forbikjøring tar laaaang tid. Da vet vi at forbikjøring av lektere som går i mer en 8 km/t. er utelukket.
Den fryktede baugbølgen

På mandag er det tilbake til tannfeen Olga, forhåpentlig blir hun ferdig på tirsdag slik at vi kan komme oss videre. Tannen er nå helt fin og har ikke gjort vondt siden jeg var hos Olga.


God natt!