torsdag 3. juli 2014

Dag 64 - Trångt och Franskt

Frankrike 
Givet gästhamn
Sol och varmt.

När jag vaknar till liv framåt 9 tiden möts jag av alert pirat som meddelar att han är dagens kapten! 
Piraten påstår nämligen med emfas att jag under gårdagen sagt att den som vaknar först på skutan automatiskt är dagens kapten... 
Detta har jag inget minne av och om jag har sagt något så är det mer troligt att jag menat den som vaknade sist men piraten av väldigt övertygande. :-) 

Efter frukost med färska franska baguetter kastar vi loss.

Titta pappa!

Idag skall jag få terapi igen i bästa KBT anda, vi skall nämligen åka igenom en trång becksvart tunnel och det fina med den här exponeringsövningen är att när man väl passerar första slussen finns ingen återvändo och passerar man inte första slussen kommer man inte vidare alls.
Trångt mörkt och fuktigt
Kaptenen har pannlampa på sig för att ha koll på djup och kanter, piraten har tagit upp alla gosedjur i cockpiten som moraliskt stöd och jag sitter i fören med en ficklampa med en något osäker uppgift men tid till att upprepa " jag kan flyga och jag är inte rädd" och påminna mig själv att jag ser ljuset...i tunneln.
Jag ser ljuset....


Under resan idag kommer våra dosor som vi fick under gårdagen väl till pass för nu ska vi sköta slussarna själv! Ca 300 meter före slussen står en "mottagare" som vi riktar dosan mot och trycker på en grön knapp. Om vi är upptäckta får vi ett vitt blinkande ljus, slussporten öppnas, vi förtöjer och drar slutligen i en blå spak och slussen påbörjar sitt arbete. Det finns en röd spak också men vi önskar inte bli närmare bekant med dess funktion.

Fransk sluss
Om man skulle göra en jämförelse med en Svensk eller för den delen Norsk tilläggning visavi en fransk sluss, så föreställ er en trång passage som kommer på sned. Du har vinden från sidan och hamnens öppning är ca 5 meter. När du väl krånglat dig in är det strömt så du behöver en viss fart för att behålla styrningen. Du ser inga pollare men du vet eller tror dig veta att någonstans däruppe på bryggkanten ca 2-3 meter upp, finns något du ska förtöja i. Antingen kan du välja att klättra upp för en hal slipprig stege eller så kan du kasta upp en hög med rep och hoppas du får fäste.

De franska slussarna är alltså små, trånga men charmiga även om de allra flesta skulle behöva en rejäl ansiktslyftning. 
En halv broöppning ja
Det hela känns väldigt "franskt" Märkligt! ;-)

Slussarna duggar tätt och det är så vitt vi hinner kasta i oss en halv baguette innan det är dags igen.  

Efter 6 timmar, 14 sjömil eller ca 25 km, en tunnel, 7 slussar och en genomsnittshastighet på 2,17 knop lägger vi till vid en sömnig fransk liten by, Fumay. Det är varmt, närmare 35 grader. Puh! 





2 kommentarer:

  1. När jag läser dagens blogg.vandrar mina tankar till en tunnelfärd i Paris för några år sen.Den gången med tåg. Då steg vi av vid första stopp och gick. Lite svårare att hoppa av båten!!!!!!!!.Hälsningar från Hagens Gråben o Bruntass

    SvarSlett
  2. :- ) Ja det minns jag med!!! Usch! Båttunneln gick jättebra, det finns de som är 5 km långa där man släpas med tillsammans med tre andra båtar av en elektrisk båt och som tar ca 1 timme: Då snackar vi. Kram från besättningen.

    SvarSlett